Claus Wiegand Larsens CV

2015 –  2017  |  Projektchef  |  Bygningsstyrelsen – København, Danmark


’Mærsk Bygningen’, udbygning af Panum med nye og tidssvarende biomedicinske laboratorier mv. Projektet er på 43.000 m2 fordelt på 15 etager. Bygningsstyrelsen som bygherre, Københavns Universitet som lejer, Sundhedsvidenskabeligt fakultet som bruger. Projektet havde første spadestik i 2012. Samlet projektsum 1.7 mia. DKK og har modtaget knap 700 mio. DKK i støtte af Mærsk Fonden.

  • Overordnet projektstyring og -opfølgning
  • Sikre tid, økonomi og kvalitet
  • Opfølgning på samt styring og koordinering af entreprenører, totalrådgiver, byggeledelse og brugere samt øvrige interne og eksterne interessenter

2012 – 2014 | Administrerende direktør, ARENA CPHX A/S | København, Danmark


Finansiering, design og opførelse af ny multiarena i København med en kapacitet på 15.000 tilskuere. Projektet er ejet 50/50 af Realdania og Københavns Kommune. Finansiering og udbud underlagt EU reglerne for offentlige indkøb. Projektet involverede en langt række offentlige og private interessenter med stor politisk og offentlig bevågenhed. Projektets samlede værdi: 1.4 mia. DKK.

  • Udbud og implementering af finansieringen for projektet.
  • Strategisk planlægning af tilbuds- og udbudsprocesser.
  • Etablering af kommunikationsplatform for alle projektets interessenter, offentligheden og pressen.
  • Forhandlinger og kontraktindgåelse med leasetager, totalrådgiver, bygherrerådgiver, entreprenører mv.
  • Sikring og implementering af ’project brief’ og forretningsplan i forhold til ejere, leasetager (Live Nation), finansielle institutioner, offentlige myndigheder, DIF samt øvrige interessenter.

2001 – 2011 | Underdirektør/Administrerende direktør Pihl UK Ltd. | E. Pihl & Søn A/S – HQ i Lyngby, Danmark


Ansvarlig for projektudvikling og etablering af datterselskab i UK:

  • Ansvarlig for alle aktiviteter i UK siden 2007. Strategisk planlægning og udvikling af  det britiske marked.
  • Personale ansvarlig for 5 medarbejde i direkte reference og samlet 70 funktionærer.
  • Selskabet var profitabelt fra første driftsår.
  • Sikrerede samlet omsætning på 2,2 mia. DKK over en 5-årig regnskabsperiode via en række større OPP/PFI, hovedentreprise- og totalentreprisekontrakter.

Forretningsudvikling og strategisk planlægning

Ansvarlig for projektudvikling og etablering af datterselskab i UK:

  • Tilbuds- og projektansvarlig for en række større byggeprojekter i Danmark, Mellemøsten, Asien og Caribien.
  • Udvikling og implementering af struktureret projekt-og markedsundersøgelser, prækvalifikationsstandarder og koncepter samt tilbuds- og indkøbs systemer.
  • Implementering af internt ledelsesprogram samt personaleudviklingsprogram.
  • Udvikling af nyt ’Cost and Risk Management System’.
  • Udarbejdelse af en række strategiske forslag til forbedring og optimering af forretningsstruktur, organisation, projekthåndtering mm.

2001 – 2004 | Vice projektchef | Opera – København, Danmark


Operaen i København med plads til 1,300 tilskuer og 43,000 m2 bygning af ypperste kvalitet. Projektet finansieret af A.P. Møller Fonden med en samlet investering på 2,5 mia. kr. Udført som Styringsentreprise (Managing Contractor).

  • Ansvarlig for 35-45 medarbejdere, heraf 5-8 i direkte ansvar.
  • Ansvarlig for alle underentreprenører, leverandører og medarbejdere.
  • Ansvarlig for designkoordinering, projektværdioptimering og rettidig designlevering.
  • Implementering af en af de største og mest komplekse byggeprojekter i Danmark med finansiering fra Mærsk Group. Projektet var underlagt en meget stram tidsramme, højt kvalitetskrav og en løbende detaljeret designproces.

1999 – 2001 | Regional Director | Grontmij Building and Real Estate B.V. – HQ Utrecht, Holland


  • Ansvarlig for projektudvikling og implementering af byggeaktiviteter i Ungarn og Den Tjekkiske Republik.
  • Etablering af datterselskab i Den Tjekkiske Republik og udvidelse af byggeaktiviteter i Ungarn. Udvikling af ’turn-key’ projekter for internationale kunder, akkvisition, kontraktforhandling med lokale myndigheder, arkitekter, rådgivere, finansielle institutioner mfl.
  • Udvikling af ca. 300.000 m2 logistikcentre, kontorer, retail- og butikscentre i områder omkring Prag og Budapest.

1997 – 1999 | Business Development Manager | Vermeer Contractors Group B.V., HQ Amstelven, Holland


En af Hollands største entreprenører. Fusionerede med Dura Groep N.V i1999 og hedder i dag Dura Vermeer Groep N.V.

  • Ansvarlig for projektudvikling af infrastrukturprojekter i øst og vest Afrika, Vietnam, Indonesien, UAE og Kina. Herunder ansvar for datterselskaber i Ghana og Vietnam.

1993 – 1997 | Projektleder | E. Pihl & Søn A.S., HQ Lyngby, Danmark/Maldiverne


  • Ansvarlig for flere oversøiske projekter, primært på det Afrikanske kontinent og sydøst Asien.

1991 – 1993 | Projektleder | Dansk Firma Center A/S, København, Danmark


Dansk Firma Center A/S var en af Skandinaviens største projektudviklingsvirksomheder i starten af 1990’erne.

Opførelse af 27.000 m2 kontorbygning i Lyngby samt udvikling af B&W grunden, Christianshavn, København.

1984 – 1990 | Byggeleder | E. Pihl & Søn A.S., København, Danmark/Afrika


Byggeleder på adskillige danske og udenlandske byggepladser (Somalia, Færeøerne, Guinea, mfl.)